Historik
Karlsvik
Den gamla bruksbyn Karlsvik med sin
bullerbyidyll av pietetsfullt renoverade
arbetarlängor gömmer en spännande och
intensiv historia. För hundratjugo år sedan
fanns här bara sand och något enstaka träd
innan ångsågen byggdes och sandbanken
började befolkas. Här drogs järnväg och här
anlades Luleås första järnverk för att
förädla malmen inom Norrbottens gränser.
Överallt syns spåren efter det gamla
Karlsvik som idag utvecklats till ett
upplevelserikt område. Malmbanans Vänner
har sitt järnvägsmuséum i Karlsvik och de
så kallade tyskmagasinen i Karlshäll
vittnar om en mörk tid i Sveriges historia.
Den storaidrotts- och mässbyggnaden
Arcushallen, campingen och utomhusbadet
lockar många till den gamla kulturbygden.
Längs älvsstranden ligger niporna, de
betagande branta sandsluttningarna med
tallar balanserande på avgrundens rand.
Karlsviks ångsåg
Ångsågen anlades 1871 och två år senare
uppfördes de första byggnaderna i Karlsvik.
Den fasta arbetarstammen och förmän fick
bostäder. En handelsbod och skola
uppfördes. Sågen fick uppleva två
högkonjunkturer innan den slutligen lades
ned 1903 på grund av finansiella problem.
På Udden längst i öster finns rester efter
kajanläggningen och brädgården. Som ett
minne från sågverkstiden ligger mängder med
spink längs stränderna.
Luleås första Järnverk
Nästa epok i Karlsviks historia blev
järnverkstiden som började 1906 då
järnvägen drogs mellan Gammelstad och
Karlsvik. Anläggningen av järnverket var
det första försöket efter malmbanans
tillkomst 1888 att vidareutveckla råvaran
inom Norrbottens gränser. I januari 1907
arbetade 204 man och ett tjugotal
tjänstemän och förmän vid järnverket. Efter
några goda år under första världskriget
började nedgången och företaget försattes i
konkurs 1925.
Järnverket uppfattades som
ett hot av mellansvenska bruksintressen som
gick samman och köpte upp verket. Syftet
med köpet var tydligt. All förädling i
Norrbotten skulle upphöra. Maskinerna
såldes, järnverket sprängdes i luften,
järnvägen revs upp och bostäderna såldes
ut. Idag finns inte mycket kvar av det som
en gång var Luleås första järnverk, men
spåren kan följas genom den kulturstig som
börjar bredvid campingen.
Malmbanans vänner
Karlsvik kan också skryta med världens
nordligaste järnvägsmuseum. Ett besök i det
gamla massatorkeriet från 1914 blåser nytt
liv i pojkdrömmarna. Det är föreningen
Malmbanans vänner, en samling hängivna
entusiaster som byggt upp en dokumentation
av malmbanans historia. Bland malmvagnar
och personvagnar ståtar ett ånglok från
1913 som krona på verket.
Tyskmagasinen
År 1912 startade ett träsliperi i
Karlshäll, strax norr om Karlsvik, och en
ny koloni av arbetarbostäder växte upp.
Sliperiet var igång ända fram till 1962 men
idag finns bara ett bostadshus och de två
massamagasinen kvar. De stora magasinen
påminner om en tid i Sveriges historia som
de flesta vill glömma. Under andra
världskriget uppläts byggnaderna till
lagring av fodersäd, konserver, havre och
korn. Tyskarna fick gå in med sina skepp
för att lasta och lossa förnödenheter till
styrkorna i Norge.
I förrådet arbetade
mellan 20 och 30 man som var väl
införstådda med att de hjälpte tyskarna,
det bar dem emot men såg ingen annan väg
att försörja sina familjer. Tyskmagasinen
som de har kommit att kallas är ett av de
få monument som finns kvar i Sverige över
vårt samarbete med tyskarna under kriget.
Det västra magasinet används idag av
Malmbanans vänner som depå för
järnvägsmateriel.
Text: Ulf Boström
Källa: Norrbotten — värt en resa!
|